'

About

ownerAssalamualaikum and Salam 1 Malaysia. Thanks for wasting your time in front of your monitor just to read my blog. enjoy readingowner

owner angel Photobucket
Hello People
feel free to click above if you want to know more.
No ripping, spamming or any type of bullshit.
Awesome People

Kalaulah Aku Boleh

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Aku duduk ditempat biasa aku lepak untuk merokok(maklumlah tak dapat lesen lagi dari ibubapa) dibawah sinaran jingga lampu jalan, aku menyalakan api untuk membakar sebatang rokok yang baru saja dibeli dikedai runcit tadi.

sepam,
dua pam,
tiga pam,

berkepul-kepul asap rokok keluar dari mulut aku, aku meneguk setin nescafe yang juga baru dibeli tadi, tiba-tiba aku teringat satu soalan yang ditujukan kepada Zahiril Adzim. Soalan dia mcm ni "so tell me Zahiril, kalau you boleh jumpa diri you masa kecik balik, what will be your message or advice to him"

kalaulah soalan itu ditujukan kat aku, banyak yang aku nak cakapkan kat diri aku sendiri masa kecik. Hish! memang aku nak sangat jumpa dia(diri aku time kecik) tapi aku tahu memang takkan boleh punya. hahahaha

okay kalaulah boleh, diulangi KALAULAH BOLEH!

banyak yang aku nak cakapkan kat dia tapi untuk saat dan detik ini, tiga perkara je yang aku betul-betul nak cakap dengan  diri aku sendiri masa kecik.

Pertama :
jangan sesekali terniat dalam hati nak merokok sebab merokok tu tak cool.

Kedua :
rajin belajar dan jadilah orang yang berguna serta taat pada perintah Allah S.W.T

Ketiga yang paling penting :
jangan pernah bersifat perkauman atau racism sebab racism itu virus yang tiada ubatnya. Kau bacalah buku tentang anti perkauman ke, kau ciptalah lagu penyatuan kaum dan anti perkauman ke, kau buatlah apa-apa cara sekali pun untuk memusnahkan sifat perkauman ni, ia tetap akan meninggalkan setompok calit sifat perkauman tu dalam diri sendiri.

sampai saat dan detik ini pun, aku masih bertungkus lumus untuk membuang sifat yang hina itu dari dalam diri aku ni tetapi ia tetap ada, biarpun sikit. Nak tahu sebab apa? sebab aku dibesarkan dengan environment perkauman dan segelintir kawan aku ada yang bersifat perkauman. Ya! aku mengaku aku juga mempunyai sifat itu dulu!

Kenapa susah sangat kita nak tengok seseorang itu sebagai seseorang dan bukan sebab bangsanya, warna kulitnya atau apa-apa saja yang berkaitan dengan racism?

Hey kawan! didalam kubur kita disoal tentang agama, bukan bangsa dan warna kulit, Jadi marilah kita beramai-ramai melontarkan sifat perkauman dalam diri kita sendiri jauh ke dasar laut biar sifat itu ditelan oleh perut bumi! Sekian!

The Typewriter :
Rudy ramly

No comments:

Post a Comment